پروژه های شاخص

چیدمان مبلمان در نشیمن

در طراحی داخلی خانه باید به نکات متعددی توجه داشته باشید و یکی از این عناصری که باید مورد توجه قرار بگیرد، چیدمان مبلمان در نشیمن و پذیرایی است. در این نوشتار از سری مقالات آموزش دکوراسیون داخلی دیمه دیزاین می‌خواهیم به آموزش نکات مهم در چیدن مبلمان منزل بپردازیم. پس با ما همراه شوید.

چیدمان مبلمان در منزل

برای چیدمان عناصر مختلف باید موارد متفاوتی مانند نقاط کانونی، دیوارهای اصلی و شاخص و حتی اصول فنگ شویی را در نظر داشته باشید. در ویدیوی نکات اصلی در طراحی داخلی به طور کامل به بررسی این قواعد پرداخته‌ایم. علاوه بر این موارد سلیقه و سبک مورد علاقه‌ی شما مهم‌ترین پارامتر تعیین کننده در نوع چیدمان مبلمان می‌باشد. در ابتدا به بررسی راهنمای چیدمان مبلمان در نشیمن بر اساس متراژ خواهیم پرداخت و در نهایت مهم‌ترین نکات در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چیدن مبلمان در نشیمن با فضای بزرگ

در فضاهای بزرگ دست شما برای انتخاب سبک چیدمان و نوع مبل بازتر است. همچنین می‌توانید هر رنگ مبلمانی که دوست دارید، خریداری کنید. پیشنهاد ما برای انتخاب رنگ مبل در فضاهای بزرگ رنگ‌های نود مانند قهوه ای، کرم و طوسی است اما شما هیچ گونه محدودتی ندارید و اگر به رنگ‌های تیره نیز علاقه دارید می‌توانید از این طیف‌های رنگی نیز استفاده کنید.

در فضاهای بزرگ باید فاصله‌ی مبلمان از یکدیگر را رعایت کنید. این فاصله باید به گونه‌ای باشد که امکان عبور و مرور از میان دو مبل فراهم شود. اما توجه داشته باشید که این فضا نباید بیش از اندازه باشد؛ زیرا ظاهری نامنظم به محیط شما می‌بخشد. در فضای بزرگ می‌توانید در انتخاب سبک چیدمان مبلمان در پذیرایی بر اساس سلیقه‌ی خود عمل کنید اما پیشنهاد ما سبک چیدمان جلسه‌ای است. در ادامه تمامی سبک‌ها از جمله جلسه‌ای را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

چیدمان مبلمان در نشیمن با فضای کوچک

در چیدمان مبلمان در فضاهایی که به نسبت کوچک هستند، باید دقت بیشتری را به خرج دهید تا فضای شما از آنچه که هست، کوچکتر به نظر نرسد. در این نوع فضاها شما باید مبل را تا حد ممکن به دیوارها بچسبانید تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشید. برای انتخاب جلومبلی و میزهای عسلی نیز به سراغ طرح‌ها و مدل‌های ظریف‌تر بروید تا بتوانید از سایر اکسسوری‌های دیگر نیز برای زیبایی هرچه بیشتر پذیرایی کمک بگیرید.

در انتخاب رنگ مبلمان منزل نیز بهتر است به سراغ طیف رنگ‌های روشن بروید؛ زیرا همانطور که می‌دانید رنگ‌های تیره باعث می‌شوند که فضای شما کوچکتر از حالت واقعی آن به نظر بیاید. با ورود آینه‌های دکوراتیو به صنعت طراحی داخلی، این اکسسوری نیز به یکی از محبوب ترین‌ها برای بزرگتر نشان دادن فضا تبدیل شده است و می‌توانید بر روی دیواری مناسب از تکنیک آینه کاری استفاده کنید. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که از مبل‌های خیلی بزرگ و با تعداد بالا دوری کنید. حال که با نکات مهم در چیدن مبلمان در پذیرایی و نشیمن در فضای بزرگ و کوچک آشنا شدیم، بهتر است به سراغ انواع سبک‌های چیدمان برویم.

سبک‌های مختلف چیدمان مبلمان در پذیرایی و نشیمن منزل

راه‌های مختلفی برای دیزاین مبل‌ها و قرار دادن آن‌ها در کنار هم وجود دارد که در وهله‌ی اول باید به نوع فضا و در قدم دوم به سلیقه و خواسته‌ی خود توجه داشته باشید. به طور کلی سبک‌های چیدمان مبل به صورت زیر هستند.

چیدن مبلمان به صورت موازی

در این سبک چیدمان، مبلمان شما روبروی یکدیگر قرار خواهند گرفت؛ در نتیجه به صورت بهینه از فضا استفاده می‌شود. این نوع چیدمان برای خانه‌هایی که نشیمن و یا پذیرایی کوچکتری دارند، بسیار مناسب است. در این سبک بهتر است میزهای جلومبلی کوچک و ظریفی استفاده کنید؛ زیرا فضای میان مبل‌ها زیاد نیست و باید فاصله‌ای برای رفت و آمد در نظر بگیرید.

چیدن مبلمان به صورت جلسه‌ای

در بسیاری از خانه‌های ایرانی شاهد این نوع چیدمان هستیم. در سبک چیدمان جلسه ای، مبلمان به صورت یک نیم دایره در کنار هم قرار می‌گیرند. در تمامی فضاها می‌توانید از این سبک چیدمان و بر اساس سلیقه‌ی خود استفاده کنید اما پیشنهاد ما این است که اگر فضای زیادی در نشیمن و پذیرایی در اختیار دارید، مبل‌های خود را به شکل نیم دایره قرار دهید.

چیدن مبلمان به صورت حرف ال

این نوع چیدمان در واقع فضایی غیررسمی و صمیمانه را ایجاد می‌کند؛ زیرا مبل‌ها در کنار هم به صورت حرف انگلیسی L قرار می‌گیرند. در این نوع چیدمان زاویه‌ی قرارگیری مبلمان بسیار حائز اهمیت است و باید مناسب‌ترین دیوار را انتخاب کنید. این نوع چیدمان می‌تواند در هر دو فضای بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار بگیرد.

چیدن مبلمان به صورت خطی

این نوع چیدمان در واقع ساده‌ترین حالت ممکن است. در این سبک تنها کافیست تمامی مبل‌ها را در یک ردیف قرار دهید. این نوع سبک چیدمان بیشتر در فضاهای کوچک مورد استقبال قرار می‌گیرد و به عنوان میینمال‌ترین حالت چیدن مبل در پذیرایی شناخته می‌شود.

چیدن مبلمان بر اساس شکل و فرم فضای منزل

به طور کلی فضاهای خانه‌های استاندارد به دو گونه‌ی مربع و مستطیل وجود دارند. در ادامه دو پیشنهاد فوق العاده برای این دو شکل به شما ارئه خواهیم کرد.

چیدن مبلمان در پذیرایی و نشیمن مستطیل

پذیرایی‌های مستطیل شکل به این صورت هستند که طول آن‌ها بیشتر از عرض فضا می‌باشد. در این شکل پذیرایی می‌توانید از دو صورت زیر برای چیدمان مبلمان خود استفاده کنید.

  •  چیدمان به صورت دو بخشی: در این مدل شما می‌توانید فضای خود را به دو مربع تقسیم کنید. در یک قسمت مبلمان و در قسمت دیگر می‌توانید از میز ناهارخوری ست مبلمان خود، پاف و یا راحتی استفاده کنید.
  •  چیدمان به صورت واحد: در این سبک شما باید تلویزیون خود را در مرکز توجه قرار داده و مبل‌های خود را به صورت مستطیلی اطراف آن قرار دهید. در چیدمان واحد بهتر است مبل‌های دو یا سه نفره روبروی یکدیگر قرار بگیرند و عرض این مستطیل را با مبل‌های تک نفره پر کنید.

مبلمان در پذیرایی و نشیمن مربع

در نشیمن‌های مربع گونه می‌توانید از سبک ال، قرینه و یا زاویه دار استفاده کنید. با توجه به ابعاد فضایی که در اختیار دارید، می‌توانید از مبلمان کلاسیک، مدرن و یا کاناپه‌های راحتی نیز استفاده کنید. در صورتی که فضای مربعی شکل شما کوچک است به هیچ عنوان به سراغ مبل‌های سلطنتی و یا ابعاد بزرگ نروید؛ زیرا نه تنها فضای شما را بیش از حد اشغال می‌کند، بلکه باعث کوچکتر دیده شدن خانه و محدودیت استفاده از سایر اکسسوری‌ها نیز می‌شود.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی